Velkommen til Nordlysskolen
En Demokratisk Grøn Friskole for Livet i Humlebæk, hvor Naturen, Hinanden og Læring går hånd i hånd. Vi starter til august 2025 og er i gang med at afholde samtaler med familier, der er interesserede i at starte hos os. Til foråret planlægger vi flere informationsmøder og arrangementer, hvor I kan lære os bedre at kende. Kom og mød os!
Om Nordlysskolen – En Skole for Livet
Nordlysskolen er mere end blot en skole. Det er et trygt og inspirerende sted, hvor børn får lov til at være nysgerrige, kreative og medskabere af deres egen læringsrejse. Vores mål er at give børn en solid faglig ballast, samtidig med at vi støtter deres personlige og moralske udvikling, så de kan blive selvstændige, storsindede mennesker med en dyb forståelse for både deres kultur og den globale verden.
"Vi tror på, at alle børn er født med en naturlig nysgerrighed og åbenhed, som fortjener at blive næret hver dag."
Vores Fokusområder – Et Stærkt Fundament for Livet
På Nordlys arbejder vi ud fra en holistisk pædagogisk filosofi, inspireret af forskningsbaserede metoder og humanistiske tilgange fra bl.a. Montessori, Steiner og Reggio Emilia, samt Piaget og Vygotskys udviklingsteorier. Vores undervisningsplan bygger på de nyeste indsigter i børns hjerneudvikling, fra blandt andet Harvard, og er skabt til at forberede dem til fremtiden, samtidig med at vi lægger vægt på demokratisk samarbejde og aktivt fællesskab.
Vi tror på, at ægte læring integrerer faglig dygtighed med følelsesmæssig, social og etisk dannelse. Naturen er en vigtig lærer, og vi stræber efter at inkludere læring i naturen som en del af vores tilgang.
Vi er inspireret af Maslows Pyramide og hypotesen om, at “..kun hos mennesker, der har deres organiske, følelsesmæssige og sociale motiver tilfredsstillet, kan aktivitetsmotiverne komme til udfoldelse. Først da har mennesket tid og kræfter tilovers til at tilfredsstille nysgerrighed og skabertrang, der udvikler deres evner og realiserer deres muligheder”.
Vi er en skærmfri skole - medmindre de ældre klasser skal bruge den i undervisningen. Vi er ikke imod teknologi, men vi mener den skal bruges bevidst og med optanke.
Vores fokusområder inkluderer:
Naturbaseret læring: Hvor vi vil forbinde børn med den verden, vi lever i. Vi tror på, at naturen er en vigtig kilde til læring og trivsel. Gennem naturbaseret undervisning vil vi styrke børns forbindelse til verden omkring dem og skabe respekt for miljøet og dets ressourcer. Her drager vi blandt andet inspiration fra Kneipp.
Modulær & tilpasset læring: Vi tror på, at læring skal være fleksibel og tilpasses det enkelte barns interesser og udviklingsniveau, så de kan finde deres egen vej og potentiale.
Engelsk fra en tidlig alder: For at åbne døren til den globale verden. Vi ser det som essentielt, at børn tidligt lærer andre sprog for at kunne navigere i en global verden. Vi ønsker at give dem sproglige og kulturelle værktøjer, der åbner døre til internationale muligheder.
Filosofi & sokratisk dialog: Gennem sokratisk dialog og filosofiske samtaler ønsker vi at udvikle børns evne til at stille spørgsmål og reflektere over verden.
Bevægelse: Vi prioriterer aktiviteter, der styrker både kroppen og sindet, og som bidrager til børns generelle sundhed og velvære.
Kunst: Vi mener, at kreativitet skal have plads i hverdagen, og at børn gennem kunst får mulighed for at udtrykke sig selv og udforske deres fantasi. At skabe noget man kan se og røre er essentielt i en verden hvor de fleste af os er forbrugere.
Demokratisk tilgang: Hvor børns meninger og ønsker tages i betragtning i beslutningsprocesser. Vi tror på, at børns meninger skal tages alvorligt. Vi ønsker at skabe et læringsmiljø, hvor børn har indflydelse på beslutninger, der vedrører deres hverdag og udvikling, og hvor de lærer værdien af medbestemmelse.
Grønne værdier: Hvor vi prioriterer bæredygtighed og respekt for naturen i alt, hvad vi gør.
Nordlysskolen ønsker at være en livsramme, hvor børn ikke blot uddannes, men dannes. Vi arbejder med hele barnet, så de vokser op med stærke værdier, moralsk kompas og empati for både sig selv og andre. Med nærvær, kærlighed og tålmodighed inspirerer vi børnene til at tage ansvar og finde glæde i deres læringsrejse.
Kom og mød os!
I januar og februar afholder vi samtaler med familier, der overvejer at lade deres børn starte på Nordlysskolen i august 2025. Vores mål er at sammensætte en intim og mangfoldig børnegruppe.
Efterfølgende planlægger vi at afholde flere informationsmøder, og vi vil dele yderligere information om disse senere.
Hvis du ønsker, at dit barn skal starte i august 2025, er du meget velkommen til at kontakte os direkte. Hvis du ønsker at skrive dit barn op til et senere år, bedes du udfylde formularen nedenfor.
Vi ser frem til at høre fra dig!
Mød Menneskene Bag Nordlys
-
Roxane Maar
STIFTER
-
Marcus Maar
STIFTER
-
Susanne Stage
SKOLELEDER
-
Lisbeth Jensen
UNDERVISER I NATURGLÆDE OG KREATIVITET
Et Fællesskab for Børn og Forældre
Nordlys Skole er en skole for hele familien. Vi ser forældrene som aktive partnere og inviterer dem til at være en del af deres barns skoleliv og udvikling. Vores skolefællesskab er bygget på stærke relationer og engagement, hvor vi skaber et rum, hvor både børn og forældre føler sig set og hørt.
Vi arbejder for:
At skabe et fællesskab, hvor børnene føler sig trygge og inspirerede.
At give børnene en dyb forankring i både lokal og global kultur, så de kan navigere i verden med nysgerrighed og respekt.
At engagere forældre og give dem mulighed for at bidrage til skolens miljø og børnenes oplevelse af deres skolegang.
Mød vores Advisory Board
-
William Kvist
EFTERSKOLELÆRER & TIDLIGERE FODBOLDSPILLER
-
Dorthe Anthony
SKOLELEDER FOR SKOLEN FOR LIVET
-
Daria Krivonos
CEO af Copenhagen Institute for Future Studies
-
Margarita Popova
PHD PSYCHOLOGY & EDUCATION
FAQs
-
Vi arbejder mod at starte med den første børnehaveklasse i august 2025. Da vi har en aldersintegreret tilgang til undervisningen, er tilmeldinger åbne for alle børn i indskoling.
-
Nordlys vil fungere som en friskole og vil prismæssigt være i samme kategori som andre friskoler. Den konkrete forældrebetaling vil blive fastlagt i starten af 2025.
-
Vores primære mål er at tiltrække dygtige personer, der ikke nødvendigvis har en traditionel læreruddannelse, men som besidder høj relationel kompetence og ekspertise inden for deres felt. Vi tror på, at praktisk erfaring og passion og viden for et fag er afgørende for at inspirere og engagere børnene. Vi har allerede et bredt netværk af professionelle, herunder lærere, musikere, matematikere, fysikere, skakmestre og fysioterapeuter, som vi aktivt vil inddrage i vores undervisning. På denne måde kan vi tilbyde en varieret og dynamisk læringsoplevelse, der tilgodeser børns forskellige interesser og styrker.
-
Med aldersintegreret undervisning starter vi med en klasse i indskoling. Dog er vi åbne overfor alle, der føler, at skolen kan være et godt match, uanset alder.
-
En fri grundskole bestemmer i høj grad selv, hvordan den ønsker at tilrettelægge undervisningen. Det betyder, at undervisningen, fagene og skolens regler ikke nødvendigvis er de samme som i folkeskolen. Der er dog krav i loven om, at undervisningen skal stå mål med den i folkeskolen.
Vi lever op til undervisningskravene ved at sikre, at vores undervisning både er fagligt solid og tilpasset de nationale standarder. Selvom vores pædagogiske tilgang kan være anderledes, er vi forpligtet til at følge de nødvendige læringsmål og krav, der er fastsat af de danske myndigheder for friskoler. Vi kombinerer den kreative, naturbaserede og modulære undervisning med en stærk faglig grundstruktur, der opfylder alle krav til kernefagene. Vores undervisere arbejder tæt sammen for at sikre, at eleverne både udvikler deres faglige kompetencer og deres personlige dannelse i et inspirerende læringsmiljø.
-
Vi tror på, at der er et stort behov for en skole som Nordlys, fordi mange familier i dag søger et alternativ til den traditionelle skolestruktur, der primært fokuserer på akademisk præstation. Vores tilgang er anderledes, da vi ser læring som en helhedsrejse, der ikke kun handler om faglig dygtighed, men også om at udvikle børns personlige, sociale og kreative evner.
I en tid, hvor børn er under konstant pres for at opnå høje karakterer og leve op til standardiserede krav, ønsker vi at skabe et læringsmiljø, der vægter børns individuelle behov, nysgerrighed og personlige udvikling. Vi vil skabe en skole, hvor børnene lærer at tænke kritisk, tage ansvar og udtrykke sig kreativt – samtidig med at de har stærke forbindelser til både naturen og den globale verden.
Dette betyder dog ikke, at vi går på kompromis med den akademiske standard. Vi tilbyder en høj faglig kvalitet, hvor børnene får en solid grunduddannelse, der udfordrer og udvikler deres intellektuelle evner. Vores undervisning er skræddersyet til at imødekomme både de akademiske og personlige behov, så hvert barn kan trives og udvikles på sine egne præmisser.
Vi ser også et behov for at anerkende og tilpasse undervisningen til det enkelte barns læringsstil og behov. Der er ikke nok skoler, der tilbyder aldersintegreret undervisning, naturbaseret læring eller muligheden for at dykke ned i flere discipliner som filosofi, kunst og bevægelse, som er essentielle for at forme hele barnet.
Derfor tror vi på, at Nordlys vil kunne tilbyde et alternativ, hvor børn kan trives, udfolde sig og blive rustet til at navigere i en kompleks og foranderlig verden – samtidig med at de opnår en stærk akademisk fundament. Her kan forældre finde et sted, der respekterer deres ønsker om både en holistisk tilgang til læring og et højt fagligt niveau.
-
Nordlys bygger på grønne værdier som bæredygtighed, respekt for naturen og samfundsansvar. Vi vægter en demokratisk tilgang til læring, hvor børns meninger og ønsker tages med i beslutningsprocesserne. Desuden prioriterer vi bevægelse, filosofi og kreativ udfoldelse som centrale elementer i undervisningen.
-
Vi fokuserer på, at børn udvikler en stærk personlig identitet, moral og ansvarsfølelse. Gennem en kombination af sokratisk dialog, kritisk tænkning og kreative aktiviteter lærer børnene at tænke selvstændigt og handle ansvarligt. Vi skaber et læringsmiljø, hvor der er plads til fejl og refleksion, så børnene kan vokse og finde deres egen vej.
-
Vi opfordrer interesserede forældre til at kontakte os for at høre nærmere om mulighederne.
-
Vi kombinerer forskellige pædagogiske metoder og henter inspiration fra bl.a. Montessori, Steiner, Reggio Emilia, Kneipp, samt Piaget og Vygotskys udviklingsteorier. Vores undervisning er modulær, tilpasset den enkelte elev, og fokuserer på at udvikle både faglige og personlige kompetencer. Vores tilgang er funderet i humanistisk pædagogik, som ser hvert barn som et unikt individ med et iboende potentiale til at vokse og udvikle sig i et støttende og respektfuldt læringsmiljø.
Vygotskys teori om den nærmeste udviklingszone er en central del af vores pædagogiske tilgang. Vi tror på, at børn lærer bedst, når de bliver mødt på et niveau, der er lidt over, hvad de kan opnå alene, men som de kan opnå med støtte og vejledning fra en lærer eller en jævnbyrdig. Denne støtte er tilpasset barnets individuelle behov og udfordringer og sikrer, at alle børn får mulighed for at nå deres fulde potentiale.
Reggio Emilia-tilgangen er et andet vigtigt element i vores undervisning. Denne tilgang betragter børn som aktive deltagere i deres egen læring, og vi understøtter deres nysgerrighed og opdagelse af verden gennem projektbaseret læring. Vi ser børn som kompetente og ressourcestærke individer, der er i stand til at forme deres egen læringsrejse i samarbejde med deres lærere og kammerater. Læring sker i et inspirerende miljø, hvor børnene har mulighed for at udtrykke sig kreativt og eksperimentere med forskellige materialer og ideer.
Derudover arbejder vi med en naturbaseret tilgang, der skaber en stærk forbindelse til verden omkring os, og integrerer principper fra Kneipp-metoden, som kombinerer fysisk aktivitet, kost og naturoplevelser for at fremme både krop og sind. Dette skaber et holistisk læringsmiljø, hvor børnene ikke kun udvikler deres intellektuelle evner, men også deres fysiske og følelsesmæssige velvære.
-
Hos Nordlys forstår vi, at alle børn er unikke, og at nogle børn kan have særlige behov for ro og tryghed. Vi har stor respekt for sensitive børns behov og gør meget ud af at skabe et trygt, inkluderende miljø, hvor børn kan trives. Vi vil gerne invitere jer til at komme og møde os for at forstå om vores rammer passer til jeres barns behov.
Nordlys er en lille skole, og vores læringsmiljø bygger på, at alle børn deltager aktivt i fællesskabet. Vores dagligdag indeholder tid udendørs, gåture i naturen og en række aktiviteter, som børnene deltager i som en del af fællesskabet. For at børn skal kunne få mest muligt ud af deres tid hos os, er det vigtigt, at de føler sig tilpas i disse rammer.
Vi er bevidste om, at flere og flere børn desværre oplever udfordringer i deres skolegang og har brug for ekstra støtte. Vores mål er at skabe et miljø, hvor børn kan trives og udvikles i deres eget tempo, men vi er ikke en specialskole og har ikke de ressourcer, der kræves for at imødekomme alle særlige behov.
Hvis I er i tvivl, er I altid velkomne til at komme forbi og lære os bedre at kende eller sende os en mail!
-
Nej. På Nordlys arbejder vi med en humanistisk pædagogik, som bygger på Grundtvigs og Kolds tanker, og ser hvert barn som unikt og værdifuldt. Denne tilgang, som oprinder fra kristne værdier, vægter tolerance, respekt og ansvar i fællesskabet. Humanistisk pædagogik fokuserer på at udvikle hele mennesket – både fagligt, personligt og socialt – og skaber et miljø, hvor læringsglæde går hånd i hånd med menneskelige værdier. Vi ønsker, at børnene oplever et trygt skolemiljø, hvor forskellighed ses som en styrke og en berigelse.
På Nordlys er vi ikke dogmatiske, men vi trækker inspiration fra blandt andet Steiner-pædagogikken, der understøtter vores humanistiske og inkluderende tilgang til læring. Vi prioriterer æstetik i undervisningsmiljøet, idet smukke og sanselige omgivelser fremmer børns indlæring og trivsel. Historiefortælling er en vigtig del af de formative år, og vi bruger fortællinger til at stimulere fantasi og refleksion. Vi lægger også vægt på at følge årstiderne, både i undervisningen og vores daglige rytme, så børnene oplever naturens cyklus og dens sammenhæng med deres egen udvikling. Samtidig prioriterer vi børnenes indre liv og giver dem plads til at udforske deres unikke oplevelsesverden.
-
Vi håber, at Nordlys vil tiltrække familier fra hele Nordsjælland og måske også København, ikke kun fra vores lokale område. Selvom vi befinder os i et velhavende område, ønsker vi at skabe et fællesskab, hvor også økonomisk udfordrede og familier fra forskellige sociale lag kan finde plads. Mangfoldighed betyder for os ikke kun forskellige sociale lag, men også en bred vifte af livserfaringer og perspektiver.
Vigtigst af alt er, at alle, der vælger at blive en del af Nordlys, deler vores grundlæggende værdier om respekt og fællesskab
