Ofte Stille Spørgsmål
Hvornår starter i?
Vi arbejder mod at starte med den første børnehaveklasse i august 2025. Da vi har en aldersintegreret tilgang til undervisningen, er tilmeldinger åbne for alle børn i indskolingen.
Hvor meget kommer det til at koste
Nordlys vil fungere som en friskole og vil prismæssigt være i samme kategori som andre friskoler. Den konkrete forældrebetaling vil blive fastlagt i starten af 2025.
Hvordan finder i erfarne undervisere?
Vores primære mål er at tiltrække dygtige personer, der ikke nødvendigvis har en traditionel læreruddannelse, men som besidder høj relationel kompetence og ekspertise inden for deres felt. Vi tror på, at praktisk erfaring og passion og viden for et fag er afgørende for at inspirere og engagere børnene. Vi har allerede et bredt netværk af professionelle, herunder lærere, musikere, matematikere, fysikere, skakmestre og fysioterapeuter, som vi aktivt vil inddrage i vores undervisning. På denne måde kan vi tilbyde en varieret og dynamisk læringsoplevelse, der tilgodeser børns forskellige interesser og styrker.
Hvilken aldersgruppe henvender skolen sig til?
Med aldersintegreret undervisning starter vi med en klasse i indskolingen. Dog er vi åbne overfor alle, der føler, at skolen kan være et godt match, uanset alder.
Hvordan lever i op til undervisningskravene?
En fri grundskole bestemmer i høj grad selv, hvordan den ønsker at tilrettelægge undervisningen. Det betyder, at undervisningen, fagene og skolens regler ikke nødvendigvis er de samme som i folkeskolen. Der er dog krav i loven om, at undervisningen skal stå mål med den i folkeskolen.
Vi lever op til undervisningskravene ved at sikre, at vores undervisning både er fagligt solid og tilpasset de nationale standarder. Selvom vores pædagogiske tilgang kan være anderledes, er vi forpligtet til at følge de nødvendige læringsmål og krav, der er fastsat af de danske myndigheder for friskoler. Vi kombinerer den kreative, naturbaserede og modulære undervisning med en stærk faglig grundstruktur, der opfylder alle krav til kernefagene. Vores undervisere arbejder tæt sammen for at sikre, at eleverne både udvikler deres faglige kompetencer og deres personlige dannelse i et inspirerende læringsmiljø.
Hvorfor tror i der er behov for jeres skole?
Vi tror på, at der er et stort behov for en skole som Nordlys, fordi mange familier i dag søger et alternativ til den traditionelle skolestruktur, der primært fokuserer på akademisk præstation. Vores tilgang er anderledes, da vi ser læring som en helhedsrejse, der ikke kun handler om faglig dygtighed, men også om at udvikle børns personlige, sociale og kreative evner.
I en tid, hvor børn er under konstant pres for at opnå høje karakterer og leve op til standardiserede krav, ønsker vi at skabe et læringsmiljø, der vægter børns individuelle behov, nysgerrighed og personlige udvikling. Vi vil skabe en skole, hvor børnene lærer at tænke kritisk, tage ansvar og udtrykke sig kreativt – samtidig med at de har stærke forbindelser til både naturen og den globale verden.
Dette betyder dog ikke, at vi går på kompromis med den akademiske standard. Vi tilbyder en høj faglig kvalitet, hvor børnene får en solid grunduddannelse, der udfordrer og udvikler deres intellektuelle evner. Vores undervisning er skræddersyet til at imødekomme både de akademiske og personlige behov, så hvert barn kan trives og udvikles på sine egne præmisser.
Vi ser også et behov for at anerkende og tilpasse undervisningen til det enkelte barns læringsstil og behov. Der er ikke nok skoler, der tilbyder aldersintegreret undervisning, naturbaseret læring eller muligheden for at dykke ned i flere discipliner som filosofi, kunst og bevægelse, som er essentielle for at forme hele barnet.
Derfor tror vi på, at Nordlys vil kunne tilbyde et alternativ, hvor børn kan trives, udfolde sig og blive rustet til at navigere i en kompleks og foranderlig verden – samtidig med at de opnår en stærk akademisk fundament. Her kan forældre finde et sted, der respekterer deres ønsker om både en holistisk tilgang til læring og et højt fagligt niveau.
Hvilke værdier er skolen bygget på?
Nordlys bygger på grønne værdier som bæredygtighed, respekt for naturen og samfundsansvar. Vi vægter en demokratisk tilgang til læring, hvor børns meninger og ønsker tages med i beslutningsprocesserne. Desuden prioriterer vi bevægelse, filosofi og kreativ udfoldelse som centrale elementer i undervisningen.
Hvordan arbejdes der på børns personlige dannelse?
Vi fokuserer på, at børn udvikler en stærk personlig identitet, moral og ansvarsfølelse. Gennem en kombination af sokratisk dialog, kritisk tænkning og kreative aktiviteter lærer børnene at tænke selvstændigt og handle ansvarligt. Vi skaber et læringsmiljø, hvor der er plads til fejl og refleksion, så børnene kan vokse og finde deres egen vej.
Hvilken type undervisning bruger i?
Vi kombinerer forskellige pædagogiske metoder og henter inspiration fra bl.a. Montessori, Steiner, Reggio Emilia, Kneipp, samt Piaget og Vygotskys udviklingsteorier. Vores undervisning er modulær, tilpasset den enkelte elev, og fokuserer på at udvikle både faglige og personlige kompetencer. Vores tilgang er funderet i humanistisk pædagogik, som ser hvert barn som et unikt individ med et iboende potentiale til at vokse og udvikle sig i et støttende og respektfuldt læringsmiljø.
Vygotskys teori om den nærmeste udviklingszone er en central del af vores pædagogiske tilgang. Vi tror på, at børn lærer bedst, når de bliver mødt på et niveau, der er lidt over, hvad de kan opnå alene, men som de kan opnå med støtte og vejledning fra en lærer eller en jævnbyrdig. Denne støtte er tilpasset barnets individuelle behov og udfordringer og sikrer, at alle børn får mulighed for at nå deres fulde potentiale.
Reggio Emilia-tilgangen er et andet vigtigt element i vores undervisning. Denne tilgang betragter børn som aktive deltagere i deres egen læring, og vi understøtter deres nysgerrighed og opdagelse af verden gennem projektbaseret læring. Vi ser børn som kompetente og ressourcestærke individer, der er i stand til at forme deres egen læringsrejse i samarbejde med deres lærere og kammerater. Læring sker i et inspirerende miljø, hvor børnene har mulighed for at udtrykke sig kreativt og eksperimentere med forskellige materialer og ideer.
Derudover arbejder vi med en naturbaseret tilgang, der skaber en stærk forbindelse til verden omkring os, og integrerer principper fra Kneipp-metoden, som kombinerer fysisk aktivitet, kost og naturoplevelser for at fremme både krop og sind. Dette skaber et holistisk læringsmiljø, hvor børnene ikke kun udvikler deres intellektuelle evner, men også deres fysiske og følelsesmæssige velvære.
Vi har sensitive børn - er der plads til os?
Hos Nordlys forstår vi, at alle børn er unikke, og at nogle børn kan have særlige behov for ro og tryghed. Vi har stor respekt for sensitive børns behov og gør meget ud af at skabe et trygt, inkluderende miljø, hvor børn kan trives. Vi vil gerne invitere jer til at komme og møde os for at forstå om vores rammer passer til jeres barns behov.
Nordlys er en lille skole, og vores læringsmiljø bygger på, at alle børn deltager aktivt i fællesskabet. Vores dagligdag indeholder tid udendørs, gåture i naturen og en række aktiviteter, som børnene deltager i som en del af fællesskabet. For at børn skal kunne få mest muligt ud af deres tid hos os, er det vigtigt, at de føler sig tilpas i disse rammer.
Vi er bevidste om, at flere og flere børn desværre oplever udfordringer i deres skolegang og har brug for ekstra støtte. Vores mål er at skabe et miljø, hvor børn kan trives og udvikles i deres eget tempo, men vi er ikke en specialskole og har ikke de ressourcer, der kræves for at imødekomme alle særlige behov.
Hvis I er i tvivl, er I altid velkomne til at komme forbi og lære os bedre at kende eller sende os en mail!
Er Nordlys bygget på noget religiøst?
Nej. På Nordlys arbejder vi med en humanistisk pædagogik, som bygger på Grundtvigs og Kolds tanker, og ser hvert barn som unikt og værdifuldt. Denne tilgang, som oprinder fra kristne værdier, vægter tolerance, respekt og ansvar i fællesskabet. Humanistisk pædagogik fokuserer på at udvikle hele mennesket – både fagligt, personligt og socialt – og skaber et miljø, hvor læringsglæde går hånd i hånd med menneskelige værdier. Vi ønsker, at børnene oplever et trygt skolemiljø, hvor forskellighed ses som en styrke og en berigelse.
På Nordlys er vi ikke dogmatiske, men vi trækker inspiration fra blandt andet Steiner-pædagogikken, der understøtter vores humanistiske og inkluderende tilgang til læring. Vi prioriterer æstetik i undervisningsmiljøet, idet smukke og sanselige omgivelser fremmer børns indlæring og trivsel. Historiefortælling er en vigtig del af de formative år, og vi bruger fortællinger til at stimulere fantasi og refleksion. Vi lægger også vægt på at følge årstiderne, både i undervisningen og vores daglige rytme, så børnene oplever naturens cyklus og dens sammenhæng med deres egen udvikling. Samtidig prioriterer vi børnenes indre liv og giver dem plads til at udforske deres unikke oplevelsesverden.
Hvordan vil i sikre jer mangfoldighed?
Vi håber, at Nordlys vil tiltrække familier fra hele Nordsjælland og måske også København, ikke kun fra vores lokale område. Selvom vi befinder os i et velhavende område, ønsker vi at skabe et fællesskab, hvor også økonomisk udfordrede og familier fra forskellige sociale lag kan finde plads. Mangfoldighed betyder for os ikke kun forskellige sociale lag, men også en bred vifte af livserfaringer og perspektiver.
Vigtigst af alt er, at alle, der vælger at blive en del af Nordlys, deler vores grundlæggende værdier om respekt og fællesskab